De core van leidinggeven is met mensen praten

Kort geleden was Saskia Bouter bij BNR op de radio. Het was een zeer interessant gesprek over wat nodig was om bedrijven te transformeren, omdat ze verder willen groeien of omdat er iets stagneert. Saskia Bouter is organisatiecoach en interimmanager en heeft haar sporen bij vele bedrijven in roerige wateren verdiend. Ze deed een opmerkelijke uitspraak: “de core van leidinggeven is met mensen praten. Leidinggevenden worden niet opgeleid in ‘hoe inspireer je mensen, hoe neem je ze mee, hoe motiveer je ze? Dit zou de basis van je opleiding moeten zijn.” En iets verderop: “de gesprekscyclus wordt als een verplichting ervaren. Eigenlijk is deze overbodig, als het goed is praat je regelmatig met je medewerkers, weet je wat ze bezighoudt en wat ze nodig hebben. Er zijn ook steeds meer bedrijven waar deze cyclus wordt afgeschaft”

Interesse in het ontwikkelen van je leiderschapsstijl?

Download de workshop: De Rode Knop

Onlangs sprak ik in een 1-1 coaching een leidinggevende, laten we hem Tom noemen. Hij was doorgegroeid in het vak en weet dus van de hoed en de rand. Zijn overtuiging is dat je als leider mee moet draaien in de operatie, omdat je anders niet voor vol wordt aangezien door je team. Dat is een veel voorkomende valkuil voor leidinggevenden. Ze groeien verder, worden op een gegeven moment manager, willen nog bij “the boys” horen en draaien volop mee om te laten zien dat ze echt wel weten waar ze het over hebben. Hun bordje komt steeds voller te liggen en met een beetje pech verliezen ze het overzicht, waardoor de teamleden zich stuurloos kunnen voelen. Tom’s leiderschapsstijl was daarbij dat hij graag aardig gevonden wilde worden; feedback gaf hij in de vorm van sarcasme of een grap. De feedback die hij van zijn team kreeg; je mag er wel iets meer bovenop zitten, duidelijker sturen.

Team van specialisten

Aan Tom de vraag: wat is je opdracht? Zorgen dat we het beste doen voor deze klant. En jouw team bestaat uit specialisten? Ja, op hun vlak weten en kunnen zij meer dan ik. Wat is jouw taak? Zorgen dat die mensen hun werk zo goed mogelijk kunnen doen… En toen volgde een langer gesprek waarbij Tom steeds duidelijker zag dat zijn werk voornamelijk zou moeten bestaan de klantwensen vertalen naar de specialisten, uit veel vragen stellen, mensen aan elkaar koppelen, zorgen dat de informatie blijft stromen en zorgen dat er veel feedback over en weer is. Bijna continue. Zijn huiswerk was om structureel een aantal vragen beantwoord te krijgen en de feedback te organiseren.

It doesn’t make sense to hire smart people and tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do. (Steve Jobs)

Aan het eind van dit gesprek kwam Tom tot de conclusie dat hun cyclus van 2 gesprekken per jaar dan overbodig zou worden, omdat hij precies zou weten waar iedereen stond en welke kant het uit ging. Dat is volgens mij ook hoe het zou moeten zijn; als het goed is heb je zoveel en zo vaak contact met je team dat alle feedbacks bekend zijn. Als het goed is hoor je meerdere keren per maand wat mensen leuk vinden, wat zij goed kunnen en welke kant zij uit willen. Als het goed is maak je daar veel ruimte voor, door zo min mogelijk te sturen, door heldere kaders te creëren. Dan motiveren mensen zichzelf. De core van leiding geven is met mensen praten.

Interesse in het ontwikkelen van je leiderschapsstijl?

Download de workshop: De Rode Knop

 

 

 

 

 

 

 

 

Leuk. Houd mij op de hoogte!

Geen zorgen, we gaan je niet spammen. Je ontvangt alleen af en toe een mail met inspiratie en/of tips. En als je je kunt inschrijven voor een nieuwe training laten we je dat weten. Meer niet. Beloofd.

Privacy

Je bent ingeschreven, dank je wel!